Mazda wordt conform aan de Euro 6d WLTP emissienorm

Mazda wordt conform aan de Euro 6d WLTP emissienorm

Op 1 september 2017 maakte de Euro 6d TEMP zijn intrede om van kracht te gaan op 1 september 2019 voor alle nieuwe ingeschreven wagens. Ruim een jaar voor de nieuwe norm verplicht wordt voor nieuw ingeschreven wagens, past de Japanse autoconstructeur zijn modelgamma* al aan. De eerste Euro 6d TEMP-conforme Mazda’s zullen namelijk reeds in juli dit jaar worden geleverd.

Hoe zorgen we ervoor dat onze wagens deze emissienorm halen?

Door zijn creatieve benadering bewijst Mazda opnieuw dat schone emissies ook zonder complexe – en dure – uitlaatgasnabehandelingssystemen mogelijk zijn. Zo beantwoorden de rechtstreeks ingespoten SKYACTIV-G-benzinemotoren aan de Euro 6d TEMP-normen zonder dat ze daar een roetfilter voor nodig hebben. Want in plaats van een roetfilter toe te voegen, besloot Mazda om de roetuitstoot te verlagen door de injectiedruk te verhogen en de zuigervorm en stroomkenmerken in de verbrandingskamer te optimaliseren. Tegelijk drongen we de efficiëntie in het dagelijkse verkeer terug door wrijvingsverliezen tegen te gaan en het koelsysteem te optimaliseren.

 

Zo tonen de jongste SKYACTIV-G-motoren zich efficiënter dan ooit terwijl ze slechts een minimum aan schadelijke stoffen uitstoten om zo conform te zijn aan de Euro 6d WLTP.

 

Welke wijzigingen hebben we aangebracht aan SKYACTIV-D 2.2 en 1.8 motoren?

Met hun extreem lage compressie behoren Mazda’s SKYACTIV-D-dieselmotoren tot de meest efficiënte motoren op de markt, met name in dagdagelijkse rijomstandigheden. Ze werden geïntroduceerd in 2012 en voldeden toen al aan de Euro 6-norm, ruim twee jaar voor deze van kracht werd en zonder dat ze daarvoor een speciale uitlaatgasnabehandeling nodig hadden.

De 2.2 SKYACTIV-D onderging ingrijpende wijzigingen om aan de Euro 6d TEMP-emissienormen te voldoen. Die wijzigingen reduceren niet alleen de emissies, maar optimaliseren ook de alertheid en het lawaai. De 2.2 SKYACTIV-D kan tevens rekenen op een SCR-katalysator (Selective Catalytic Reduction) om de NOx-uitstoot op doeltreffende wijze terug te dringen, met name in het normale verkeer.

De nieuwe 1.8 SKYACTIV-D-motor, die de 1.5 SKYACTIV-D vervangt, dringt de maximale verbrandingsdruk en de temperatuur in de verbrandingskamer terug. Ook de uitlaatgasrecirculatie met een combinatie van lage en hoge druk draagt daartoe bij. De lagere verbrandingstemperatuur en een aantal andere motorverbeteringen vertalen zich bovendien in nog minder NOx-emissies. Het voordeel ten opzichte van een SCR-katalysator is duidelijk: aangezien er geen AdBlue nodig is, bespaart deze opslagkatalysator de bestuurder tijd en geld.

 

De Euro 6d-TEMP in het kort

De emissie- en verbruikswaarden van de Euro 6d TEMP-norm worden bepaald volgens de nieuwe WLTP-cyclus (Worldwide harmonised Light vehicles Test Procedure). Die WLTP-cyclus vervangt de oude NEDC-cyclus (New European Driving Cycle)

Wat houdt de WLTP-cyclus precies in?

  • Heeft als doel om verbruiks- en emissiecijfers van het dagelijkse verkeer dichter te benaderen.
  • Houdt rekening met parameters zoals het voertuiggewicht, de omgevingstemperatuur en de spanning en rolweerstand van de banden.
  • De WLTP-cyclus is ook langer dan de NEDC-cyclus en heeft een hogere gemiddelde snelheid en topsnelheid.
  • Net als de NEDC-cyclus wordt de WLTP-cyclus uitgevoerd op de testbank om een eenvoudige vergelijking tussen verschillende voertuigen mogelijk te maken.
  • Omvat ook de RDE-test (Real Driving Emissions), die de schadelijke uitstoot in normaal wegverkeer meet.

* Behalve de Mazda3: zijn opvolger wordt Euro 6d-conform wanneer hij volgend jaar op de markt komt.